گره کور ترافیک در کلان‌شهر اردبیل/از پروژه‌های نیمه تمام شهری تا فقدان مرکز کنترل ترافیک
گره کور ترافیک در کلان‌شهر اردبیل/از پروژه‌های نیمه تمام شهری تا فقدان مرکز کنترل ترافیک

  به گزارش از اخبار نو ب نقل از خبرگزاری فارس؛ اردبیل – مهران عقلمند: نیاز به حمل و نقل به تاریخ ابتدایی تمدن بشری بازگشته و اولین راه‌های ارتباطی برای حمل و نقل به گذرگاه‌هایی در جنگل‌ها از طریق باز کردن مسیرهایی برای عبور و مرور چهارپایان و حیوانات اهلی باز‌می‌گردد و پس از […]

 

به گزارش از اخبار نو ب نقل از خبرگزاری فارس؛ اردبیل – مهران عقلمند: نیاز به حمل و نقل به تاریخ ابتدایی تمدن بشری بازگشته و اولین راه‌های ارتباطی برای حمل و نقل به گذرگاه‌هایی در جنگل‌ها از طریق باز کردن مسیرهایی برای عبور و مرور چهارپایان و حیوانات اهلی باز‌می‌گردد و پس از آن با اختراع چرخ و استفاده از آن راهسازی توسعه یافت.در سال ۱۸۸۵ با اختراع موتور درون سوز بنزینی چهره حمل و نقل دگرگون شده و در فواصل بین ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ میلادی طراحی‌های هندسی و راهسازی‌های مدرن برای حمل و نقل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد و پس از آن با رشد و توسعه شهرنشینی و پیشرفت تکنولوژی مفهوم تازه‌ای از ترافیک و حمل و نقل به‌وجود آمده و بشر نیازمند اصلاح عملکرد ترافیک در شبکه جاده‌ها و تقاطع‌ها شد.حدود یک قرن پیش اولین اتومبیل وارد کشور ایران شده و موجب شادی مردم شد، آنان بر این باور بودند که با ورود این خودرو چهار چرخ شاهد رفاه و آسایش بیش از گذشته خواهند شد اما هیچ‌گاه به این موضوع نمی‌اندیشیدند که یک روزی همین خودروی چهارچرخی که رفاه و آسایش در حمل و نقل سریع را برای مردم به‌وجود آورده موجب سلب آرامش مردم خواهد شد.امروزه با گسترش علم و تکنولوژی و هم‌چنین جمعیت بر روی کره خاکی و نیاز به وسائط نقلیه متعدد در کلان‌شهرها، ترافیک به یکی از مهمترین معضلات جوامع امروزی در شهرهای بزرگ تبدیل شده که دارای علل مختلف بوده و راه‌حل‌های مختلفی نیز از سوی کارشناسان مسائل شهری و راهنمایی و رانندگی برای رفع این معضل ارائه می‌شود.شهر اردبیل نیز به‌عنوان مرکز استان اردبیل با جمعیتی بالغ بر ۶۰۰هزار نفر از این قاعده مستثنا نبوده و معضل ترافیک گریبان‌گیر شهروندان اردبیلی هم شده است.پروژه‌های نیمه تمام شهری یکی از دلایل ترافیک سنگین در اردبیلاما ترافیک در کنار دلایل کلی همانند افزایش جمعیت، افزایش تقاضای عبور از معابر شهری، افزایش تعداد خودروها و … متناسب با شرایط هر شهر دارای عوامل خاص دیگری نیز است، امروزه ترافیک‌های سنگین در شهر اردبیل به خصوص در ساعات پیک تردد و همچنین فصول بهار و تابستان که شهر اردبیل میزبان خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی است مردم اردبیل را با مشکل جدی مواجه کرده و در برخی از ساعات عبور و مرور از معابر درون شهری را غیرممکن کرده است.از جمله عوامل مهم دخیل در ترافیک سنگین اردبیل می‌توان به پروژه‌های نیمه‌تمام شهری در برخی از مراکز اصلی شهر اشاره کرد که تردد وسائط نقلیه را با مشکلات زیادی مواجه کرده و سبب ترافیک‌های سنگین در معابر اصلی شهر شده است.یکی از این پروژه‌های نیمه تمام بلاتکلیف، پروژه پل قدس است که این پروژه به‌عنوان بزرگترین پروژه‌ عمرانی اردبیل از سال ۹۵ شروع شده و طبق وعده‌های مسؤولان قرار بر اتمام پروژه در طی دو سال یعنی تا پایان سال ۹۷ بود که این وعده مسؤولان شهری اردبیل تا به امروز عملیاتی نشده و مردم اردبیل همه روزه با مشکلات ترافیکی حاصل از عدم اتمام این پروژه دست و پنجه نرم می‌کنندا

گر وا نمیکنی، خود گره مشو

گرچه روند اجرای این طرح با قرارگیری در این برهه و مشکلات اقتصادی فراوان با کندی مواجه شده اما مسؤولان شهری تا به امروز اقدام عملی در راستای رفع مشکلات این پروژه و پیشرفت سریع این تقاطع غیر همسطح انجام نداده‌اند و در حال حاضر نیز مسؤولان شهری درخصوص روند کند پیشرفت این پروژه سکوت کرده و به نوعی تکمیل و اتمام این پروژه به فراموشی سپرده شده است.در عین حال در صورت افتتاح این تقاطع غیرهمسطح بار ترافیکی در یکی از مناطق پرتردد شهر اردبیل کمتر شده و سبب عبور و مرور راحت‌تر خودروهای شهری می‌شود و این در حالی‌است که پروژه‌ای که قرار بر رفع مشکل ترافیک و گره ترافیکی از یکی از اماکن پرتردد اردبیل داشت خود یک گره به گره‌های ترافیکی اردبیل افزوده است و در حال حاضر نیز مشاهدات نشانگر فعالیت لاک پشتی این پروژه با تعداد انگشت شماری از کارگران بوده و کافیست پای درد دل مردم و بالاخص رانندگان تاکسی و اتوبوس‌های شهری که روزانه از این محل عبور می‌کنند بنشینیم تا به عمق مشکلات حاصل از آن پی ببریم.

خیابان‌های کم عرض و میادین متعدد با ساختار هندسی خاصمشکلات ترافیکی ایجاد شده در اطراف این پروژه به‌خصوص در ایستگاه سرعین و میدان‌قدس باعث اعتراض عموم شهروندان به این وضعیت شده و متاسفانه مسؤولان شهری توجهی به این مشکل ندارند و امیدواریم که با درک صحیح از این موضوع در راستای رفع مشکلات ترافیکی اقدامات عاجلی انجام داده و برنامه جامعی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمامی که موجب ترافیک سنگین در شهر می‌شود ارائه دهند.در کنار آن یکی دیگر از عوامل مهم در ایجاد ترافیک‌های سنگین شهر اردبیل خیابانهای کم عرض در نقاط داخل شهری و وجود میادین متعدد با ساختار هندسی خاص است، از آنجائی‌که شهر اردبیل یکی از کهن شهرهای ایران است هسته مرکزی و تاریخی شهر اردبیل دارای خیابان‌های کم عرض بوده و به‌دلیل وجود اماکن و آثار تاریخی بی‌شمار در اردبیل اصلاح این خیابان‌ها و تعریض آن در برخی از مناطق شهر شدنی نیست و از این رو برای رفع مشکل ترافیک در چنین خیابان‌هایی باید از روش‌های دیگر استفاده کرد؛ وجود میادین متعدد با مشکلات هندسی در شهر اردبیل یکی دیگر از علل ایجاد ترافیک بوده در حالیکه مسؤولان شهر می‌توانند با اصلاح هندسی این میادین و برخی از تقاطع‌ها زمینه‌ی تسهیل در عبور و مرور شهر را مهیا کنند.یکی دیگر از  دلایل ترافیک‌های سنگین در شهر اردبیل استفاده مردم از خودروهای شخصی و تک سرنشین به‌جای ناوگان حمل و نقل عمومی است و این امر علاوه بر افزایش مصرف سوخت در کشور و تحمیل هزینه‌های غیر ضرور به مردم و دولت موجب ترافیک‌های سنگین در شهر شده و سبب سلب آرامش از شهروندان می‌شود؛ و بدین ترتیب یکی از راهکارهای حل مشکل ترافیک در شهرهای بزرگ دیگر توسعه حمل و نقل عمومی و فراهم نمودن زیرساخت‌های آن بوده است.

اما نکته‌ی ویژه‌ای که باید در توسعه حمل و نقل عمومی مورد توجه باشد این است که ذهنیت مردم نسبت به استفاده از حمل و نقل عمومی باید ترمیم شده و اقدامات مناسبی در این خصوص انجام گیرد در غیر این‌صورت ایجاد زیرساخت‌های استفاده از حمل و نقل عمومی بدون توجه به آگاهی و دیدگاه مردم نسبت به ناوگان حمل و نقل عمومی سبب هدر رفت سرمایه و ظرفیت معابر خواهد بود.


با توجه به مشکلات اقتصادی کنونی در استان اردبیل و نبود شغل و بیکاری جوانان، برخی از مردم برای امرار معاش و کسب روزی اقدام به فروش میوه و سبزی و … با خودورهای شخصی خود در کنار گذر خیابان‌های اصلی شهر می‌کنند که متاسفانه اغلب بدون توجه به قوانین مقررات راهنمایی رانندگی موجب ترافیک‌های سنگین در شهر اردبیل می‌شوند.
تجمع وانت بارها از دیگر دلایل ترافیک سنگین اردبیل

از همین رو در این خصوص نیز علاوه بر فرهنگ‌سازی احترام به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی برای سهولت در عبور و مرور، مسؤولان ذیربط باید قوانین بازدارنده دیگری از تجمع وانت‌بارها در اماکن پرتردد شهر جلوگیری کرده و با در نظر گرفتن مکان ویژه‌ای برای حضور این خودروها و یا استفاده از ایده‌های نوین برای حل این مساله زمینه حل مشکل ترافیکی در شهر اردبیل را فراهم سازند.

فرهنگ‌سازی عامل رفع معضل ترافیک شهری

در این بین نباید از نقش مهم و اساسی راهنمایی و رانندگی به عنوان متولی اصلی ترافیک درون شهری و مدیریت آن چشم پوشید، راهنمایی و رانندگی می‌تواند با استفاده از شیوه‌های بازدارنده و هم‌چنین آموزش صحیح قوانین و مقررات به عموم شهروندان در کاهش ترافیک شهری نقش بسزایی را ایفا کند.


مسعود امامی یگانه، سرپرست فرمانداری اردبیل در ۶آذرماه سال‌جاری در جلسه شورای ترافیک شهرستان اردبیل، ترافیک در اردبیل را دغدغه جدی دانست و گفت: در موضوع ترافیک چندین چالش ساخت و سازهای بی‌رویه، مجوزهای داده شده، ازدیاد تاکسی، خودروهای تک سرنشین و … بسیار موثر است.
مشکل پارکینگ در مجتمع‌های تجاری و مسکونی

سرپرست فرمانداری اردبیل ادامه داد: با وجود اینکه تعداد خودروها رشد زیادی داشته، اما اتفاق خاصی در زیر ساخت‌های خیابان‌ها انجام نگرفته و پارکینگ برای مجتمع‌های تجاری و مسکونی منظور نشده و از این‌رو مشکل ترافیک موجب ایجاد مشکلاتی در شهر شده است.

فقدان مرکز کنترل ترافیک در اردبیل

امامی یگانه بیان کرد: فقدان مرکز کنترل ترافیک در اردبیل از موضوعات اولویت‌دار است که باید هر چه سریع‌تر برای تاسیس آن اقدام عملی صورت گیرد. برخی اقدامات هم با مدیریت قابل حل بوده و نیاز به صرف هزینه چندانی نیز ندارد.

سرپرست فرمانداری اردبیل با تاکید بر نارضایتی مردم از وضعیت ترافیکی شهر اردبیل گفت: در بودجه سال ۹۹ نگاه ویژه‌ای به بحث ترافیک خواهیم داشت و فرمانداری آماده است از اعتبارات استانی و شهرستانی بودجه مناسبی برای حل موانع ترافیک‌ اختصاص دهد.

وی تاکید کرد: ترافیک باید اولویت اول شهرداری باشد و باید در راستای رفع معضل ترافیک شهر اردبیل از ظرفیت‌های مشاورین متخصص بهره‌مند شویم.امامی یگانه بیان کرد: ساماندهی وانت بارها در سطح شهر به‌عنوان یکی از عوامل موثر در ترافیک به‌صورت جدی پیگیری می‌شود که در این راستا چندین نقطه در شهر برای ساماندهی آنها در نظر گرفته شده است.وی به لزوم ساماندهی مطب پزشکان از هسته مرکزی شهر اشاره کرد و گفت: مطب پزشکان در میدان سرچشمه اردبیل به ترافیک دامن می‌زند و از این جهت برای جابه‌جایی مطب پزشکان مصمم هستیم و با یک طرح بدون تعارف و جدی به این موضوع بپردازیم.معاون سابق هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل در جلسه ۲۵مرداد سال‌جاری نیز در جلسه شورای هماهنگی کنترل ترافیک استان، راه‌اندازی مرکز کنترل ترافیک را مهم‌ترین اقدام برای مدیریت ترافیک دانسته و گفته بود: راه‌اندازی این مرکز نیازمند ۱۰ میلیارد تومان اعتبار بوده و لازم است تمامی دستگاه‌های مرتبط همکاری لازم را داشته باشند.با این توصیفات در شهرهای بزرگ برای رفع معضل ترافیک روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته از این‌رو در شهر اردبیل که در سال‌های اخیر با پدیده ترافیک بیش از پیش دست و پنجه نرم می‌کند استفاده از شیوه‌های تجربه شده در دنیا برای مدیریت حمل و نقل و ترافیک می‌تواند مثمر ثمر واقع شود.به گزارش اخبارنو به نقل از خبرگزاری فارس از اردبیل، همان‌طور که گفته شد ترافیک پس از گسترش شهرنشینی در جامعه و توسعه تکنولوژی و افزایش جمعیت به یک معضل بزرگ در کلان‌شهرهایی با جمعیت‌های چند ده میلیونی تبدیل شده و هر یک از این کلان‌شهرها نیز راه‌حل‌های مختلفی هم‌چون احداث بزرگراه‌ها و تقاطع‌های غیر همسطح، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، استفاده از طرح‌های زوج و فرد و خطوط ویژه و … استفاده کرده‌اند و دوای درد ترافیک نیز در عین حال که کار مشکلی است با برخی اقدامات ساده و مناسب قابل حل در کوتاه مدت بوده و برای حل بلند مدت آن نیاز به برنامه‌های جامع به خصوص در حوزه فرهنگ‌سازی قوانین مقررات راهنمایی و رانندگی و استفاده از ناگان حمل و نقل عمومی است در مجموع تمرکز بر روی تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی فرهنگ‌سازی استفاده از آن به‌جای استفاده از خودروهای تک سرنشین و شخصی، احداث بزرگ‌راه‌های درون شهری و اصلاح خیابان‌ها و… از جمله روش‌های معمول در حل مشکل ترافیک بوده که تمامی این روش‌ها در شهرهای بزرگ جهان مورد استفاده قرار گرفته و به فراخور وضعیت هر شهر به موفقیت‌هایی رسیده است اما در شهر اردبیل متاسفانه تا به امروز اقدام عملیاتی و اساسی از سوی مسؤولان برای رفع معضل ترافیک در شهر اردبیل دیده نشده و همین امر باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای مردم می‌شود.به خوبی می‌دانیم که تمامی این شیوه‌ها نیازمند همکاری عموم مردم و افزایش آگاهی‌های عمومی نسبت به معضل ترافیک و راه‌حلهای آن بوده و از طرفی دیگر نیازمند فراهم شدن بسترهای اجتماعی، امکانات فنی، مالی و اقتصادی است و تمامی این طرح‌ها و روش‌های موفقیت آمیز در حوزه ترافیک درون شهری در دنیا در صورت عدم همراهی و پذیرش اجتماعی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.