طول دوره پیش‌دبستانی افزایش یافت | جزئیات تصویب اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک
طول دوره پیش‌دبستانی افزایش یافت | جزئیات تصویب اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تصویب اساسنامه “سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک” در جلسه روز گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: اساسنامه، دوره کودکی را تعریف و مشخص می‌کند که منظور از دوره کودکی، زیر ۶ سالگی است. وی افزود: همچنین اساسنامه اصولی را مورد […]

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تصویب اساسنامه “سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک” در جلسه روز گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: اساسنامه، دوره کودکی را تعریف و مشخص می‌کند که منظور از دوره کودکی، زیر ۶ سالگی است.

وی افزود: همچنین اساسنامه اصولی را مورد توجه قرار داده که باید در امر تعلیم و تربیت کودک لحاظ شود. اهداف، وظایف و ترکیب ساختار نیز مشخص شده است. موضوع، تربیت به صورت یکپارچه است و این سازمان تمام امور مربوط به برنامه ریزی، هدایت، نظارت، صدور مجوز و ارزیابی تعلیم و تربیت کودکان زیر شش سال را به صورت یکجا و متمرکز بر عهده دارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تمام وظایف دستگاه و سازمان هایی که قبلا در این حیطه مسئولیتی داشتند از این پس در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک دنبال می شود، در پاسخ به اینکه دوره مهدکودک و پیش دبستانی در این اساسنامه چگونه دیده شده است؟ گفت: در این اساسنامه، دوره کودکی به عنوان دو دوره درنظر گرفته می شود، یک دوره از بدو تولد تا سه سالگی است که محوریت تربیت کودکان با خانواده است و اساسنامه تاکید دارد که رویکرد اصلی تعلیم و تربیت کودکان در این دوره سنی، بودن در کنار خانواده و توانمندسازی خانواده ها برای اتخاذ روش های تربیتی مناسب کودکان است.

وی افزود: اما دوره بعدی، شامل دوره پیش دبستانی می‌شود که در سیستم قبلی ۲ سال را دربر می گرفت اما اینجا به ۳ سال ارتقا یافته و کودکان از سن ۳ تا ۶ سال، مشمول دوره پیش دبستانی می‌شوند و رویکرد تقویت مراکز تعلیم و تربیت کودکان است تا کودکان از آموزش‌های لازم برخوردار شوند.

«اجباری» بودن دوره ۳ ساله پیش دبستانی فعلا مشخص نیست
حکیم زاده در پاسخ به اینکه آیا با تشکیل سازمان تعلیم و تربیت کودکان و درنظرگرفتن یک دوره سه ساله پیش دبستانی، بحث اجباری شدن این دوره نیز مطرح شده است؟ گفت: در حال حاضر صحبتی درباره اجباری شدن این دوره مطرح نشده، البته باید آیین نامه ها و مقررات، تدوین و به تصویب برسند، اما موضوع مهم تمایز رویکرد در این دو دوره سه ساله است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در سه سال اول تمرکز بر حضور خانواده و در سه سال دوم به اهمیت یادگیری های پایه و پرورش همه جانبه کودکان تاکید شده تا جایی که می‌توانیم دسترسی کودکان را تسهیل، حضورشان را تشویق و شرایط این حضور را در مراکز تعلیم و تربیت کودکان فراهم کنیم.

برنامه درسی دوره پیش‌دبستانی چگونه خواهد بود؟
وی درباره نحوه آموزش و برنامه درسی این دوره گفت: برنامه درسی پیش دبستانی از قبل مشخص و در چارچوب برنامه پیش دبستانی ۱۱ هدف معین شده است اما در حال حاضر نکته مهم این است که باید مجددا متناسب با سه سال اول اهداف، دستورالعمل ها و آیین نامه ها تصویب شود. اهداف کلی دوره پیش دبستان نیز عبارت از رشد توانایی های جسمی و روانی مانند شادابی و سلامت و امنیت، برخی مهارت های پایه یادگیری، رشد مهارت کاربرد زبان فارسی، آشنایی با نمادهای ایرانی و اسلامی و احساس تعلق به آنها، انس با قرآن و علاقه به آن، پرورش ذوق هنری و زیبایی شناسی است.

حکیم زاده ادامه داد: در اساسنامه بر رشد همه جانبه کودکان در ابعاد شناختی، عاطفی، روانی، حرکتی، اجتماعی، معنوی، زیستی و بدنی و اهتمام به تکوین هویت ملی و اسلامی تاکید شده است.

تدوین دستورالعمل‌ها ظرف ۶ ماه
حکیم زاده اضافه کرد: یک دوره زمانی پیش بینی شده که سازمان تشکیل شود و بعد از یک دوره سه ماهه استقرار یابد و همزمان نوشتن دستورالعمل ها و آیین نامه ها انجام شود. البته کار تدوین دستورالعمل ها از اکنون آغاز شده و ادامه می یابد تا در یک بازه زمانی شش ماهه به اتمام برسد.

وظایف سازمان تعلیم و تربیت؛ از تدوین دستورالعمل تا صدور مجوز و شهریه
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه متناسب با دوره سنی زیر سه سال اهداف برنامه درسی در این ابعاد تدوین خواهد شد و برای آنکه با مرحله بعدی همسو باشد قطعا هماهنگی میان اهداف دو دوره لازم است، برخی وظایف سازمان را نیز شرح داد و اظهار کرد: برنامه ریزی، مدیریت و نظارت بر اجرای تعلیم و تربیت یکپارچه دوره کودکی، صدور مجوز، تعیین شهریه، برنامه ریزی برای ارائه خدمات کیفی مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی و سایر مراکز نگه داری و تعلیم و تربیت کودکان، تدوین دستورالعمل ضوابط ارزیابی و رتبه بندی مراکز ارائه دهنده خدمات تعلیم و تربیت و آموزش دوره کودکی، تدوین چارچوب صلاحیت ها و شایستگی نیروی انسانی، تعیین سازوکار احراز و صدور گواهینامه حرفه ای و … برخی از وظایفی هستند که طبق اساسنامه بر عهده این سازمان خواهد بود.

وی درباره صدور مجوزها گفت: همه امور مربوط به صدور مجوز برای مهدهای کودک، پیش دبستانی و سایر مراکز که تحت هرعنوانی برنامه هایی برای تعلیم و تربیت کودکان دارند برعهده سازمان ملی تعلیم و تربیت کودکان خواهد بود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا