نحوه نمره‌دهی به دانش‌آموزان در امتحان غیر حضوری | مساعدت معلمان به جاماندگان از امتحان با قطعی برق
نحوه نمره‌دهی به دانش‌آموزان در امتحان غیر حضوری | مساعدت معلمان به جاماندگان از امتحان با قطعی برق

به گزارش اخبارنو ، عباس سلطانیان مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش درباره تاثیر قطعی برق بر امتحانات مجازی دانش‌آموزان و حواشی آن اظهار کرد: این موضوغ یک دغدغه مهم برای دانشجویان و دانش‌آموزان است. طبق دستورالعملی که پیش‌تر برای امتحانات غیرحضوری ارسال شده، امتحان پایانی غیرحضوری تنها بخشی از نمره دانش‌آموزان […]

به گزارش اخبارنو ، عباس سلطانیان مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش درباره تاثیر قطعی برق بر امتحانات مجازی دانش‌آموزان و حواشی آن اظهار کرد: این موضوغ یک دغدغه مهم برای دانشجویان و دانش‌آموزان است. طبق دستورالعملی که پیش‌تر برای امتحانات غیرحضوری ارسال شده، امتحان پایانی غیرحضوری تنها بخشی از نمره دانش‌آموزان خواهد بود. به تعبیر دیگر، ما امتحان مستقلی برای نمره پایانی خردادماه نداریم که به شیوه غیرحضوری برگزار و فقط به آن استناد شود.

سلطانیان با اشاره به مساعدت معلمان در قطعی برق حین امتحانات مجازی گفت: شرایط این‌گونه نیست که اگر دانش‌آموزی در زمان امتحان مجازی با قطعی برق مواجه شد، همکاران با در نظر گرفتن شیوه‌های جایگزین برای این که دانش‌آموز به حقش برسد، ارزشیابی صحیح را اعمال نکنند.

وی در ادامه تاکید کرد: در آموزش و پرورش به همکاران فرهنگی توصیه شده برای تعیین نمره دانش‌آموز می‌توانند از روش غیرحضوری استفاده کنند که البته روش غیرحضوری نیز صرفا بخشی از نمره کل را تشکیل می‌دهد. به طور قطع همکاران ما نسبت به این مسئله مراقبت لازم را خواهند داشت تا اگر دانش‌آموزی دچار مشکل شد، به شیوه‌های مختلف حقوق او را رعایت کنند و سختگیری نداشته باشند.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: همکاران ما با توجه به شناختی که در طول سال تحصیلی از دانش‌آموزان دارند، براساس نمرات و پروژه‌های متعددی که دانش‌آموزان کسب کرده و انجام داده‌اند و به قطعیت رسیدند، نمره‌ای را که واقعیت یادگیری و میزان تسلط دانش‌آموز را منعکس می‌کند به او بدهند.

وی در واکنش به اینکه برخی مدارس دانش‌آموزانی را که در پایه‌های نهم و دوازدهم نیستند وادار به حضور در مدرسه می‌کنند، گفت: در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده، فقط امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم حضوری برگزار خواهد شد. از این رو سایر پایه‌ها مجاز به برگزاری امتحان حضوری و احضار دانش‌آموزان به مدرسه نیستند. در صورت مشاهده، این موارد را باید به آموزش و پرورش استان اعلام کنند و همکاران ما را در جریان قرار دهند.

سلطانیان گفت: اگر امتحانات در پایه دوازدهم به شکل حضوری برگزار نمی‌شد، آسیب‌هایی را به همراه داشت، زیرا این آزمون باید طبق قانون استانداردهای ملی باشد و مورد تایید شورای عالی آموزش و پرورش واقع شود. ضمن اینکه سازمان پژوهش بارم‌بندی امتحانات را مشخص کرده و ملاک طراحی سوال را وضعیت قرمز قرار داده است. همچنین، غیر از اهداف اصلی درس، سایر بخش‌ها را حذف کردیم و آن‌ها را به دانش آموزان اعلام کردیم.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش در ادامه افزود: نتایج امتحانات، به خصوص پایه دوازدهم کارکردهای مهمی برای دانش‌آموزان این پایه دارد. ۳۰ درصد از ضریب کنکور سراسری این دانش‌آموزان از طریق امتحانات نهایی بر اساس قانونی که مجلس مصوب کرده به عنوان ضریب با تاثیر مثبت تعیین می‌شود. علاوه بر این، از سوی وزارت علوم یک‌سری رشته اعلام شده که نشان می‌دهد، سال گذشته حدود ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها با معدل کتبی امتحانات نهایی و معدلی که از امتحانات نهایی کسب می‌شود، دانشجو پذیرش کرده‌اند.

وی در خصوص سطح طراحی سوالات بیان کرد: تلاش شده طراحی سوالات متناسب با آموزشی مجازی دانش‌آموزان باشد. ما بعد از برگزاری هر آزمون از دبیرخانه‌های دروس تخصصی درباره سطح سوالات گزارش می‌گیریم که وضعیت طراحی سوالات به چه شکلی بوده، سپس آن را در فرایند بررسی قرار می‌دهیم.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش در پاسخ به این سوال که آیا بازدیدهایی که مسئولان آموزش و پرورش دارند در حوزه‌های امتحانی موجب تجمع نمی‌شود، گفت: خیر، ما به آنجا می‌رویم که کنترل کنیم تجمعی اتفاق نیفتد. یکی از ملاک‌های ارزیابی ما از حوزه‌های اجرای امتحانات نهایی همین است و باید به دانش‌آموزان توصیه شود هم در ورود و هم در خروج تجمع نباشد و دانش‌آموزان سریع به منزلشان برگردند.

  • منبع خبر : خبرگزاری همشهری